Klanten willen gezonder inkopen, en zien daarom het suikergoed bij de kassa liever gaan. De Britse supermarkt Tesco gaat er in mee.
Het is een vrij doorzichtige marketingtruc: de snoep en chocolade die supermarkten uitstallen bij de kassa. Op het nippertje nog een chocoladereep of een zakje snoep op de band leggen, de verleiding is vaak moeilijk te weerstaan. En kleine kinderen zeuren hun ouders de oren van het hoofd.
Toen de Britse supermarktketen een klantenonderzoek uitvoerde bleek de snoep bij de kassa dan ook een punt van irritatie bij het winkelpubliek, schrijft The Guardian.
Van de klanten gaf 65 procent te kennen dat ze liever hebben dat het zoete spul bij de kassa wordt weggehaald, omdat ze gezonder willen inkopen. Nog iets meer mensen, 67 procent, gaven aan dat het hun zou helpen om gezondere keuzes voor hun kinderen te maken, als er geen suikergoed bij de kassa lag te pronken.
Tesco heeft daarom besloten om snoepgoed en chocolade bij alle filialen weg te halen bij de kassa. De keten was dat al van plan, maar voert de maatregel versneld door naar aanleiding van de uitkomsten van het klantenonderzoek.
Minder suiker, zout en vet
"We weten allemaal hoe verleidelijk snacks met veel suiker zijn bij de kassa, en we willen onze klanten helpen om gezonder te leven", zei directeur Philip Clarke. Volgens hem is de beslissing in lijn met een streven van Tesco om frisdrank, verpakte sandwiches en kant-en-klaarmaaltijden gezonder te maken, door er minder suiker, zout en vetten in te stoppen.
Al in 1994 verwijderde Tesco snoep bij de kassa's in 740 grotere filialen. In de plaats kwamen gedroogd en vers fruit, haverkoeken en sapjes.
Leven voor ouders wordt iets makkelijk
Ouderorganisaties en gezondheidsactivisten zijn er blij mee. "Even naar de winkel met een klein kind lijkt soms op een stormbaan", formuleert een ouder het.
Veel ouders zijn gefrustreerd over de snoep die op ooghoogte van kinderen ligt uitgestald. "Als je heelhuids bij de kassa bent geraakt is het heel frustrerend om te worden geconfronteerd met een ongezonde keur aan snoep die kind in verleiding moeten brengen. Het is echt positief dat een supermarkt de mening van klanten meeneemt en probeert het leven een klein beetje makkelijker te maken."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl